Podnośniki kolumnowe samochodowe
Stanowi niezbędny element wyposażenia każdego warsztatu samochodowego. Podnośnik jest bowiem urządzeniem, które umożliwia - jak sama nazwa wskazuje - podniesienie pojazdu na pożądaną wysokość. W ten sposób można zdiagnozować przyczynę problemu w pojeździe oraz dokonać niezbędnych napraw. Współcześnie standardem w serwisach samochodowych są podnośniki kolumnowe i nożycowe stanowiące alternatywę dla wykorzystywanych uprzednio stanowisk obsługowych w kanale. Zapewniają:
- większą dostępność do podwozia pojazdu,
- większy poziom bezpieczeństwa osób serwisujących auto,
- konstrukcję odpowiadającą współczesnym zasadom BHP i PIP,
- bardzo dobre i równomierne oświetlenie stanowiska pracy,
- szybką i prostą obsługę mechanizmu,
- możliwość dostosowania do aktualnych potrzeb,
- możliwość przygotowania kompletnej Stacji Kontroli Pojazdów (określone modele).
Rodzaje i zasada działania
Na rynku dostępny jest szeroki wybór dźwigów samochodowych, do najpopularniejszych rozwiązań należą:
- Podnośniki 2-kolumnowe
Wśród znajdujących się na rynku rozwiązań znajdują się modele elektromechaniczne i elektrohydrauliczne. Te pierwsze wykorzystują do podnoszenia mechanizm składający się ze śruby i nakrętki. Zasadza działania opiera się na obrocie śruby wbudowanej w kolumnę urządzenia, przy czym śruba jest poruszana dzięki przemieszczaniu nakrętki zintegrowanej z łapą. Istotne znaczenie dla prawidłowego działania urządzenia ma właściwe zsynchronizowanie szybkości unoszenia każdej strony pojazdu, dzięki czemu można uniknąć przechyłu pojazdu. W podnośnikach elektromechanicznych nowej generacji wykorzystuje się synchronizację elektryczną. Drugim typem urządzeń z tej grupy są modele elektrohydrauliczne. Wykorzystują dwa siłowniki hydrauliczne zainstalowane w kolumnach, które czerpią energię podczas podnoszenia pojazdu (opuszczanie następuje samoczynnie). W urządzeniach dwukolumnowych występuje podparcie pojazdu w czterech punktach: o progi pojazdu bądź w miejscach wyznaczonych przez producenta.
Podnośnik dwukolumnowy z łączeniem dolnym o nośności 3,5 t (automatyczny).
Podnośnik dwukolumnowy z łączeniem dolnym o nośności 3,5 t (półautomatyczny).
Podnośnik dwukolumnowy z łączeniem górnym o nośności 4 t (automatyczny).
Podnośnik dwukolumnowy z łączeniem górnym o nośności 5 t (automatyczny).
- Podnośniki 4-kolumnowe
Urządzenia tego rodzaju występują również w wersji elektromechanicznej oraz elektrohydraulicznej. W przypadku pierwszego typu podnośników zasada funkcjonowania jest identyczna jak w urządzeniach dwukolumnowych z tą różnicą, że występuje mechanizm składający się z czterech zespołów śruby i nakrętki. W przypadku konstrukcji elektrohydraulicznych w podnośnikach czterokolumnowych unoszenie pojazdu jest możliwe dzięki jednemu siłownikowi hydraulicznemu zainstalowanemu pod najazdem oraz zespołowi krążków i lin rozmieszczonych także pod kolumnami. Podnośniki 4-kolumnowe pozwalają na przeprowadzenie prac diagnostycznych, naprawczych, a także geometrię kół. Urządzenia dają możliwość stworzenia kompletnej Stacji Kontroli Pojazdów.
Podnośnik czterokolumnow diagnostyczny z dźwignikiem osi o nośności 4 t.
Podnośnik czterokolumnow diagnostyczny z dźwignikiem osi o nośności 5,5 t.
- Podnośniki nożycowe
Do popularnych modeli nożycowych należą wersje pojedyncze i podwójne. Odznaczają się charakterystyczną budową, przypominającą układ pojedynczych lub podwójnych nożyc. Zapewniają dużą ilość wolnej przestrzeni, gdyż nie wymagają montażu kolumn. Podnośnik pojedynczy nożycowy może być doposażony i stworzyć (podobnie jak wariant 4-kolumnowy) w pełni funkcjonalne stanowisko diagnostyczno-naprawcze. W modelach podwójnych takiej możliwości nie ma. Wpływa na to nieco odmienny charakter zastosowania urządzenia. Wykorzystywane są z reguły jako model tzw. recepcyjny do szybkiej oceny zakresu prac.
Podnośnik nożycowy podprogowy o nośności 3,2 t.
Podnośnik nożycowy diagnostyczny o nośności 3 t.
|